Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut in cursul diminetii de miercuri o intrevedere cu mai multi reprezentanti ai conducerii companiei Renault, subiectul discutiei reprezentandu-l modalitatea prin care statul poate incuraja cumpararea masinilor electrice in locul celor care folosesc combustibil fosil.

Borbely a precizat ca in urma discutiilor a ajuns la concluzia ca exista doua variante pentru ca statul sa stimuleze cumpararea de vehicule electrice.

Intr-o prima faza beneficiari vor fi institutiile publice, iar facilitatile vor veni de la Fondul de Mediu in doua forme, fie prin programul Rabla, fie prin subventionare directa a unui procent de pana la un sfert din costul unui automobil electric.

“Am facut un calcul. Diferenta de pret dintre o masina electrica si una normala cu performante similare este de aproximativ 5.000 de euro si atunci ne-am gandit ca institutiile care au o masina veche pe care vor sa o caseze prin programul Rabla si in locul ei sa-si cumpere o masina electrica sa primeasca sase vouchere in loc de unul. Prin ordonanta de urgenta vom stabili exact procedura prin care acest lucru se va putea realiza”, a spus Borbely.

O alta varianta este cea in care institutia care vrea sa cumpere o masina electrica nu are niciun vehicul pe care sa-l poata casa. “In aceste conditii institutia respectiva poate primi de la Fondul de Mediu o subventie de pana la 25% din valoarea masinii noi. Urmeaza sa stabilim exact procentele“, a adaugat ministrul Borbely.

O a doua problema discutata la intalnirea de miercuri a fost cea a infrastructurii. Si Borbely si Jerome Olive, reprezentantul Renault, au precizat ca exista discutii pentru incheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrica pentru “a gasi formule” de realizare a infrastructurii necesare.

Potrivit acestuia, in prezent in Romania nu circula niciun vehicul total electric. “Din cate stiu eu, in Romania nu exista astfel de masini. Important este sa avem baza legala, iar producatorii sa stie ca statul ofera facilitati celor care vor sa cumpere astfel de autovehicule. Dupa aceea vom vedea ce putem face pentru a dezvolta infrastructura necesara acestora“, a spus Borbely.

Potrivit datelor prezentate de reprezentantii Renault, o incarcare a bateriei unei astfel de masini pentru parcurgerea a o suta de kilometri presupune un consum de 18 kilowati, “ceea ce inseamna mai putin de 2 euro“.

Potrivit calculelor prezentate de Borbely, diferenta de 5.000 de euro dintre pretul unei masini normale si cel al uneia electrice poate fi amortizata in circa 5 ani.

Ministrul a tinut sa precizeze ca Renault nu va produce masini electrice in Romania, ci doar va comercializa local masini electrice.

Reprezentantul Renault a spus ca producatorul comercializeaza in prezent doua modele de masini electrice, un al treilea urmand sa apara in cursul acestui an. El nu a dat detalii despre performantele masinilor anuntand in schimb ca dupa jumatatea lunii aprilie ele vor fi prezentate in cadrul unui eveniment organizat de companie.

Potrivit reprezentantilor Renault, o masina electrica are o autonomie de pana la 160 de kilometri, iar incarcarea ei dureaza 8 ore si poate fi facuta cu ajutorul unei borne care costa aproximativ 400 de euro.

Exista si incarcatoare rapide care costa insa cateva mii de euro“, a mai explicat ministrul.

Cel mai ridicat cost al unei componente de vehicul electric ar fi, potrivit ministrului, cel al bateriei. Aceasta poate costa 7.000 – 8.000 de euro si ar putea chiar sa fie “inchiriata”, insa problema este realizarea infrastructurii necesare pentru a o putea folosi.

Programul nu este clar. Urmeaza sa stabilim detalii, acum am discutat doar principii. Este o decizie foarte clara a mea si este sustinuta de Guvern. Aceea ca noi trebuie sa sprijinim aceste tipuri de transport nepoluant. Esentiala este pornirea acestui sistem, iar daca producatorii sriu ca noi oferim facilitati putem sa discutam mai departe“, a conchis ministrul.

Potrivit Renault, producatorul doreste sa fie primul care lanseaza o gama completa de vehicule total electrice. Primele doua, existente incepand cu prima jumatate a anului 2011, sunt Kangoo Express Z.E., care costa de la 20.000 de euro inainte de taxe, si Fluence Z.E., cu preturi de la 26.000 de euro, in functie de TVA. Cel de-al treilea model electric produs de Renault, Twizy, va fi disponibil in doua variante de motorizare, de 5 sau 15 kilowati, incepand cu a doua jumatate a anului in curs.

Pentru primele doua modele, in Franta exista deja un sistem de inchiriere a bateriilor, contra unei sume lunare de 72 de euro, relateaza Mediafax.